Luxe jachten bij Linssen Yachts

In het Midden-Limburgse Maasbracht, de geboorteplaats van ex-voetballer Mark van Bommel, ligt een van de grootste binnenhavens van Limburg. Het is dan ook niet vreemd dat Jac Linssen hier vlak na de oorlog een scheepstimmer- en reparatiebedrijf begon. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer en is het bedrijf uitgegroeid tot Europees marktleider van stalen jachten tussen de acht en achttien meter.

Oudere en jongere klanten
'Het zijn geen snel varende jachten. Ze zijn vooral bedoeld voor de Europese binnenwateren', vertelt Thijs Moonen. Thijs is verantwoordelijk voor HR, bewaakt de planning en voert de nacalculaties uit. De luxe jachten variëren in nieuwprijs van € 150.000,- tot € 1.8 miljoen. 'We zien dat vooral de wat oudere generatie onze jachten koopt. Vaak zijn dat oud-zeilers die hun bedrijf hebben verkocht en volop willen genieten van hun vrije tijd. Daar hoort dan een Linssen-jacht bij. Tegelijkertijd merken we steeds meer dat ook een jonger publiek kiest voor onze boten.'

Wensen van de klant
Jaarlijks glijden er ruim 100 Linssen-jachten het water in. Dit zijn zowel nieuwe als 2e hands jachten. Wat was de impact van de crisis op het bedrijf? 'We zijn daar heel goed doorheen gekomen. Ook al zitten we natuurlijk in een luxe segment en op luxe goederen wordt dikwijls als eerste bezuinigd. Door de crisis zijn we nog meer dan voorheen gaan kijken naar de wensen van de klant. Tot 2008 was alles vrij standaard. Nu voeren we veel vaker individuele wensen van de klant uit. Dat is trouwens lang niet altijd gemakkelijk, mede omdat de productie daardoor vertraging kan oplopen. We moeten geregeld extra tekeningen maken. Het is dan de taak van onze engineers om te bekijken hoe ze alle aanpassingen het beste kunnen verwerken. Daarbij is ons productieproces helemaal gestroomlijnd en zijn alle processen op elkaar afgestemd. Al die aanpassingen hebben dus redelijk veel impact. Anders gezegd: alles wat niet standaard is, zorgt voor extra druk op de productie.'

Productieproces
De productietijd van de kleinere jachten bedraagt zes tot negen maanden. De klant moet een jaar wachten voordat hij zijn eerste tocht kan maken met een groot jacht. Na het maken en conserveren van het casco schuiven de boten via een railsysteem steeds verder op in de productielijn. 'We zetten alle materialen klaar, waardoor onze mensen zo efficiënt mogelijk kunnen werken. Vroeger moesten ze steeds naar het centrale magazijn lopen om onderdelen te halen, wat veel tijd kostte. Ons uitgangspunt is één medewerker per werkplek. Dat blijkt toch het beste te zijn. Je loopt elkaar anders alleen maar in de weg.' Het interieur wordt vervaardigd in de meubelfabriek in het tien kilometer verder gelegen Echt. Daar werken gemiddeld twintig tot dertig interieurbouwers. Hiermee heeft Linssen Yachts de productie in eigen hand. 'In Echt hebben we alle ruimte. Het enige nadeel is dat je de kans loopt dat de werknemers daar minder betrokken zijn. We proberen ze daarom regelmatig naar de locatie in Maasbracht te laten komen.'

Personeelsbestand
Linssen Yachts heeft bijna 120 mensen in dienst. 'Drie kwart daarvan zit in de productie. We hebben interieurbouwers, lassers voor de cascoproductie en mechanische monteurs. Medewerkers blijven lang bij ons, vaak tot aan hun pensioen. Zo hebben we de komende periode meer dan tien mensen die hun 25-jarig jubileum vieren. We hebben een relatief laag ziekteverzuim van 2,3% en de gemiddelde leeftijd is 46 jaar. Dat geeft aan dat ons personeel graag bij ons is en blijft. Toch schuilt daar ook een risico in, want we moeten tegelijkertijd zorgen voor een goede leeftijdspreiding. De aanwas van jonge mensen is nodig om nieuwe kennis in huis te halen en slagvaardig te blijven. Daarom hebben we een flexibele schil, waarbij we gebruikmaken van zzp'ers en uitzendkrachten.'

Uitzendbureaus
'Tot aan de economische crisis werkten we nooit met uitzendbureaus. Daar hadden we eigenlijk niets mee. Bovendien lukte het ons goed om zelf personeel te vinden. Intussen is er toch veel veranderd, onder andere door de digitalisering van het wervingsproces. We kiezen er nu voor om dat door uitzendbureaus te laten doen. De drie beste kandidaten nodigen we vervolgens uit voor een gesprek. Dat scheelt ons veel tijd. Daarbij kijken we overigens niet alleen naar hun opleiding, want dat zegt ook niet alles. Verder werken we met stagiaires. Die kunnen alvast ruiken aan het productieproces. Bovendien kun je hen nog vormen.'

Ideale medewerker
Wat is de ideale medewerker voor het bedrijf? 'Mensen moeten hier hun pensioen kunnen halen, afhankelijk natuurlijk van de resultaten van het bedrijf. Dit betekent dat je moet passen qua mentaliteit, anders red je het hier niet. Naast kennis en kunde is gevoel voor kwaliteit heel belangrijk. Onze klanten betalen daarvoor en dat willen we terugzien in de manier waarop onze mensen werken. Ze zijn trots op het product dat ze maken en trots op Linssen Yachts. Dat is een familiebedrijf en dat merk je ook aan de sfeer die hier heerst. Die is familiair en betrokken. Dat zie je bijvoorbeeld heel duidelijk tijdens de bootshow die we in november houden voor onze klanten.'

Mensen van AB
Sinds enige tijd werkt Linssen Yachts samen met AB Werkt. 'We hebben inmiddels drie mensen van AB aan het werk. Een van hen werkt in de cascohal en de overige twee bij customer support, waar ze ingeruilde boten zo snel mogelijk klaarmaken voor de showroom. Daarbij controleren ze of een boot technisch helemaal in orde is. Daarnaast zorgt de afdeling customer support voor een refit om een boot naar de wensen van de klant te maken. Linssen Yachts heeft een behoorlijke aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers. Dat heeft te maken met het mooie product dat we maken, maar ook goed werkgeverschap wordt steeds meer gewaardeerd.'

Groeien in je werk
'Om een voorbeeld te geven: vóór 2008 gingen mensen bij wijze van spreken al weg als ze ergens anders honderd euro meer konden verdienen. Nu hechten ze meer belang aan andere zaken, zoals het product waaraan ze werken en stabiliteit en betrouwbaarheid van de werkgever. Nieuwe mensen moeten bij ons groeien in hun werk omdat de jachtbouw een heel specifiek karakter heeft. Ze hebben dus tijd nodig om ons product en ons werkproces te leren kennen. Voordat ze goed meedraaien is een jaar voorbij en in dat jaar gaan we uit van een efficiencyverlies van 10 tot 15% ten opzichte van een ervaren medewerker. Maar met onze goede begeleiding en voldoende draagkracht bij je collega's red je het wel.'


Anderen lazen ook

AB Werkt op Twitter
AB Werkt op Facebook