Gebr. van Duijn: aubergineteler
‘De groei in Nederland is er nog niet uit’
Hoe populair is de aubergine in Nederland? ‘Niet erg’, zegt Pleun van Duijn van auberginekwekerij Gebr. Van Duijn. ‘Nóg niet. Wij werken hard om daar verandering in te brengen.’ Met succes, want de productie groeit gestaag. En daarmee ook de behoefte aan tijdelijke medewerkers.
Aubergines staan vandaag de dag centraal in het bedrijf, maar dat was niet altijd het geval. In de jaren zestig, toen de vader van Pleun het bedrijf oprichtte, kweekte hij verschillende groenten onder glas. In de jaren tachtig koos hij ervoor om uitsluitend met aubergines verder te gaan, een groente waar hij veel potentie in zag. Eerst de paarse standaardaubergine, en gaandeweg kwamen daar witte, gestreepte en zelfs Japanse varianten bij.
Langdurige samenwerking
De kwekerij groeide uit tot één van de belangrijkste spelers op de markt. Dat vertaalt zich in een flinke vraag naar tijdelijke arbeidskrachten, zeker omdat er inmiddels drie vestigingen zijn in Zeeland en West-Brabant. ‘De samenwerking met AB Werkt gaat terug tot negentien jaar geleden - dus we kennen elkaar goed. Ze hebben ons altijd prima geholpen met het leveren van kwalitatief goede arbeidskrachten. Veel uit Polen. Maar het blijkt steeds lastiger te zijn om Poolse medewerkers te krijgen en te houden. Daarom zijn we nu in gesprek over het aannemen van Roemenen en Hongaren. Ik vertrouw AB Werkt daar volledig in. Zij weten hoe het er in Polen voor staat, ik niet.’
Veel gemak
De groei van de kwekerij had ook bedrijfsmatige gevolgen. Daarom zocht Pleun van Duijn een partner op die op dat vlak kon ondersteunen. ‘Continuïteit, transparantie, betrouwbaarheid en vakkennis. Dat vinden we belangrijk in een samenwerkingspartner. En dat vinden we allemaal bij AB Werkt. Zij groeiden de afgelopen jaren met ons mee. We schakelen nu ook AB Werkt E-Flex in voor de payrolling. Voor ons biedt deze constructie veel gemak. We weten dat alles volgens de regels gaat, dat er goede voorzieningen worden getroffen voor de werknemers. Wij kunnen ons daardoor volledig bezighouden met de productie en kwaliteit van het eindproduct.’
Pleun van Duijn: ‘Om zo veel mogelijk energie te steken in onze groei, besteden we zo veel mogelijk uit aan AB Werkt.’
15 miljoen kilo
Wat de broers betreft is het einde van de groei nog lang niet in zicht. ‘We produceren nu gemiddeld zo’n 15 miljoen kilo aubergines per jaar. Het komende jaar breiden we verder uit, en groeit de productie nog verder. Ongeveer 5 procent van onze aubergines is voor de Nederlandse markt. De rest gaat rechtstreeks naar verschillende Europese landen en Amerika.’
Op het menu
Het bedrijf streeft ernaar de aubergine vaker op het Nederlandse menu te krijgen. ‘We eten per huishouden niet meer dan 270 gram aubergine per jaar. Dat kan wel beter, lijkt me. In Turkije is dat bijvoorbeeld dertien kilo.’ Om de consumenten te verleiden, zet het bedrijf graag een stapje extra. ‘We hebben regelmatig acties om de klant over de streep te trekken. Bijvoorbeeld door passende kruiden bij de aubergines te leveren. Of een heerlijk pastarecept. En mede door die acties zien we een langzame, maar gestage groei van de consumptie.’